Denemarken als een “bijna” Deense - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Tess Goudsmit - WaarBenJij.nu Denemarken als een “bijna” Deense - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Tess Goudsmit - WaarBenJij.nu

Denemarken als een “bijna” Deense

Door: Tess Goudsmit

Blijf op de hoogte en volg Tess

02 December 2014 | Denemarken, Odense

Na dik drie maanden studeren in Odense heb ik ondertussen een goed beeld gekregen over het levensonderhoud hier en ook heb ik inmiddels al meerdere malen de kans gehad om buiten Odense, Denemarken te ontdekken. Op het gebied van de Deense taal heb ik echter nog geen vooruitgang geboekt, maar Engels gaat steeds beter.

Levensonderhoud
Zoals bijna elke toeristische site aangeeft en waar de Scandinavische landen sowieso al bekend om staan, is dat het leven in Denemarken duur is. Ook de mensen van de Erasmusbeurs zijn hiervan op de hoogte en daarom krijg ik de hoogste Erasmusbeurs die er is. Zeker de lekkere ongezonde dingen zijn zeer prijzig in de supermarkt. Een zak chips kopen kun je beter laten. Ik heb met grote ogen lopen staren naar de prijs van omgerekend 3 euro voor een zak chips. Denk dan niet dat het de super lekkere grote uitvoering is, was dat maar waar. Niet alleen het snoepgoed en snacks zijn duur, maar boodschappen in het algemeen. Waar ik in Nederland voor levensonderhoud met ongeveer 20 a 25 euro klaar was voor een hele (5-daagse studie)week, ben ik hier ongeveer het dubbele kwijt. Het is schrikken, maar de beste optie is om er gewoon niet al teveel over na te denken.

Afgezien van boodschappen zijn ook andere eet-gerelateerde activiteiten duur. Als je bijvoorbeeld naar een restaurant gaat, is 35 euro per persoon of meer geen uitzondering. Er zijn overigens wel genoeg lekkere en gezellige restaurantjes! Een ander voorbeeld is de Starbucks op de universiteit. Feest natuurlijk voor de koffie liefhebbers! Helaas moet je wel als zuinige Nederlander bereid zijn om 6 euro voor een small cappuccino neer te tellen.

Helaas houden de hoge prijzen niet op bij etenswaren en verwenmomenten. Kapperskosten, de bus, de fietsenmaker en vele andere dagelijkse behoeften zijn aan de prijzige kant. Toch moet ik zeggen dat ik er inmiddels aan gewend ben. Als je het niet te gek maakt, kun je prima rondkomen van de vergoedingen die je krijgt van Erasmus en de overheid. Afgezien van de studiefinanciering uitwonende beurs, geeft de overheid je ook nog een reisvergoeding van ongeveer €100 per maand. Tenminste, als je je reisvoordelen in Nederland gedurende je buitenlandse verblijf opgeeft. Hier moet je voor je aan je buitenlandse studie begint zelf de nodige stappen voor ondernemen!

De omgeving van Odense
Tijdens mijn verblijf heb ik veel mooie tripjes gemaakt buiten Odense. Ik moet hierbij wel vermelden dat ik het grote geluk heb gehad dat ik iedere keer een auto ter beschikking had, maar ik weet van andere uitwisselingsstudenten dat het prima te doen is per bus, trein en soms zelfs per fiets! Allereerst is er het strand van Kerteminde. Zeker in de zomer is dit een heerlijke plek om op je handdoekje bruin te bakken, te relaxen of een duik in de zee te wagen. Vaak zijn er met lekker weer grote groepen internationale studenten te vinden op dit strand, wat het er erg gezellig maakt.

Iets hoger en langer reizen dan Kerteminde kom je uit bij het noordelijkste puntje van het eiland genaamd Martofte. In deze buurt zijn er mogelijkheden voor prachtige wandelingen over kiezelstranden. Zeker met mooi weer is het de ideale plek om even lekker je hoofd vrij te maken en de frisse zeelucht op te snuiven.

Verder is het voor de sportievelingen een aanrader om in de buurt van Kopenhagen te gaan mountainbiken. Ik heb lang gezocht naar een plek waar ik mij kon uitsloven op mijn mountainbike in het bos, en deze plek heb ik daar gevonden. Sta echter niet raar te kijken als je zwaar bezweet een oud vrolijk stel tegen komt op een normale fiets die dezelfde route doet als jij met je mountainbike. Het zijn namelijk “fietspaden”. Hoe de twee oude mensjes het presteerden, is mij nog steeds een raadsel.

Daarnaast heb ik me een dag mogen vermaken bij kasteel Egeskov net buiten Odense. Het kasteel dat er nog in volle glorie staat, kun je van binnen bekijken. Hierin kun je je in enkele kamers even een lid van een Koninklijke familie voelen. Om het kasteel heen is een attractiepark gemaakt. Denk nu niet aan allemaal achtbanen, want dan moet ik je teleurstellen. Je kunt wandelen door de mooie tuinen, oldtimer tentoonstellingen bekijken van alle mogelijke voertuigen. Ze geven een mooi overzicht van de geschiedenis van zowel auto’s, motoren, scooters als fietsen. Ook wordt je mee teruggenomen in de tijd van de koetsen. Er zijn veel speelgelegenheden voor kleine kinderen. Daar hebben wij natuurlijk niet zoveel aan, maar voor de echte durfvals onder ons: je kunt een klein stukje door de boomtoppen lopen! Hoog en cool!

Tot slot ben ik bij het beroemdste Viking graf van Denemarken gaan kijken. Namelijk bij het graf van Bluetooth in de buurt van Vejle. Als je van twee grafbulten en een kerkje in de middle of nowhere houdt, is dit zeker een aanrader. Anders raad ik het jullie toch sterk af om de lange tocht vanuit Odense te ondernemen om deze toeristische attractie te gaan bekijken. Er zijn vele mooiere plekken in Denemarken.

Al met al genoeg plekken om je te vermaken als je tijd en geld over hebt naast het studeren. En mocht je zelf niet genoeg motivatie hebben om uitstapjes te plannen en te organiseren, dan is er altijd nog ESN. Deze vereniging organiseert uitstapjes binnen en buiten Denemarken voor de internationale studenten. Voor mij is het op het moment helaas afgelopen met de leuke uitstapjes, want de tentamens komen er aan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Ik ben een 20 jarige commerciële economie studente uit Groningen. Momenteel ben ik bezig in mijn 4e jaar van mijn opleiding en volg op dit moment mijn minor aan de University of Southern Denmark.

Actief sinds 06 Nov. 2014
Verslag gelezen: 483
Totaal aantal bezoekers 5705

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studeren in Odense

Landen bezocht: