De afrondingsfase - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Tess Goudsmit - WaarBenJij.nu De afrondingsfase - Reisverslag uit Odense, Denemarken van Tess Goudsmit - WaarBenJij.nu

De afrondingsfase

Door: Tess Goudsmit

Blijf op de hoogte en volg Tess

09 Januari 2015 | Denemarken, Odense

De maand december stond in het teken van tentamens, Sinterklaas en afscheid nemen.

De tentamens
Als eerste had ik mijn tweede multiple choice tentamen voor het vak ‘Organization with a theory of science’. Ook dit keer was het spannend en gierden de zenuwen door mijn lijf. Het was twee keer zoveel leerwerk geweest als de vorige, hoe kon ik dit ooit goed maken en had ik die andere wel goed gemaakt? Daar had ik namelijk ook nog steeds geen informatie over ontvangen. Toch zat ik daar weer, overal papieren om me heen en klaar om te knallen. Helaas bleek tien minuten voor de starttijd dat ik in het verkeerde lokaal zat! Paniek. Gelukkig werd ik niet aan mijn lot overgelaten en begeleidden medewerkers van de SDU me op dat moment keurig naar het goede lokaal. Inmiddels heb ik voor de twee multiple choice tentamens mijn cijfers terug. Een 12 en een 10. Nu zal je denken, is dit goed of slecht. In dit geval is dat erg goed! Het gaat namelijk van -3 tot 12, waarbij 12 het beste is.

Ook mijn eerste volledige tentamen heb ik overleefd. Hierbij ging het niet enkel om feitjes zoals dat bij de multiple choice was geweest, maar meer om het toepassen van de stof op een case. Het tentamen duurde maar liefst vier uur. Hierbij mocht je je eigen computer en aantekeningen gebruiken. Je mocht echter niet communiceren met anderen. Je kunt je voorstellen dat je het na vier uur behoorlijk hebt gehad. Toch zijn er in Denemarken nog veel heftigere vormen. Denk hierbij aan essays schrijven waar je 24 uur of 48 uur de tijd voor hebt. Ook gebruiken ze in Denemarken veel mondelinge overhoringen. Ik heb van medestudenten vernomen dat je hier prima doorheen geholpen wordt en tot rust wordt gebracht. Laat je dus zeker niet afschrikken door een mondelinge overhoring in de vak beschrijving. Dat deed ik namelijk wel. Van dit vak (Strategic communication) heb ik helaas nog geen cijfer terug. In januari moet ik nog één tentamen maken in Denemarken en mijn paper inleveren.

Sinterklaas
Na mijn laatste tentamen van december en vlak voor de feestdagen hadden ik en mijn twee andere Nederlandse huisgenoten besloten om met andere culturen Sinterklaas te vieren. Ondanks dat in Duitsland Sinterklaas wel bekend is, wordt het daar op een andere dag en op andere manier gevierd. Aangezien het concept Sinterklaas zo typisch Hollands is, wilden wij de Duitsers en een Fransman waar we deze avond mee vierden, graag laten zien wat het inhield. We hadden kilo’s aan pepernoten, strooigoed, een banketletter en gevulde speculaas, dus aan typische Hollandse lekkernijen ontbrak het niet. Ook hadden we sinterklaasvlaggetjes, een sinterklaasspel, een tafel vol cadeautjes en een cd met sinterklaasmuziek die er halverwege mee ophield. Het was een avond vol gezelligheid en iedereen genoot van de lekkernijen. Alle internationale studenten vonden het leuk dat ze nu meer wisten van het Nederlandse Sinterklaasfeest. Missie geslaagd konden we concluderen.

Afscheid nemen
Natuurlijk bestaat je laatste echte maand in Denemarken niet enkel uit hard studeren voor je tentamens. Het staat namelijk ook in het teken van afscheid nemen van alle internationale studenten die je ontmoet hebt en waarmee je bevriend bent geraakt. Dit vond ik één van de moeilijkste dingen om te doen. Ondanks het feit dat je enkelen misschien nog eens tegen komt in je leven, zal je de meesten nooit meer zien. Wanneer het moment van afscheid nemen daar is, je elkaar een knuffel geeft en zegt blij te zijn elkaar ontmoet te hebben, weet je pas wat voor een geweldige tijd je hebt gehad.

Voor afscheid nemen zijn er gelegenheden genoeg. Veel mensen organiseren afscheidsfeestjes en etentjes of spreken gewoon één op één af. De maand december was dan ook een maand vol feestjes, maar ook een maand vol met moeilijke en innige omhelzingen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tess

Ik ben een 20 jarige commerciële economie studente uit Groningen. Momenteel ben ik bezig in mijn 4e jaar van mijn opleiding en volg op dit moment mijn minor aan de University of Southern Denmark.

Actief sinds 06 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1637
Totaal aantal bezoekers 5703

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 20 December 2014

Studeren in Odense

Landen bezocht: